NL  DE
 

E-mailmarketing in crisistijd, belangrijker dan ooit

E-mail is nu misschien nog wel een belangrijker als marketinginstrument dan ooit. Tijdens een crisisperiode worden marketingbudgetten gehalveerd. Alleen rendabele en meetbare campagnes zijn tegenwoordig nog verantwoord.

U als marketingverantwoordelijke staat onder grote druk. Nu is dus het juiste moment om aan e-mailmarketing te denken. Relatief goedkoop, goed meetbaar en effectief middel mits het op de juiste manier wordt gebruikt. Waar moet u dan zoal op letten?

Uitstraling
Allereerst moet uw e-mailbericht natuurlijk dezelfde professionele uitstraling hebben als uw overige uitingen. Door gebruik te maken van een goede e-mailtemplate in uw eigen huisstijl, kunt u uw uitstraling in al uw toekomstige e-mailings waarborgen.

Toestemming
Er gelden tegenwoordig strenge regels voor de inzet van e-mailmarketing. Zorg ervoor dat u deze toepast om te voorkomen dat uw e-mailbericht als spam gezien wordt en u kans loopt op een hoge boete. U moet er bijvoorbeeld altijd voor zorgen dat u toestemming (Opt-in) hebt van de ontvanger om deze te mogen benaderen via e-mail. Daarnaast is een duidelijke afmeldmogelijkheid verplicht. Wees niet bang voor die afmeldmogelijkheid; zie het als een opschoning van uw database. Immers, mensen die gebruikmaken van de afmeldlink staan niet open voor uw boodschap per e-mail.

Persoonlijke benadering
U bent met e-mail in staat om de ontvanger persoonlijk en snel te benaderen. Gebruik de mogelijkheden van personalisatie en speel, waar mogelijk, in op de actualiteit.

Interesseer de ontvanger
Zorg voor een goede segmentatie van uw e-mail adressen database en laat deze doelgroep segmentatie aansluiten bij de inhoud van uw e-mail. Bijvoorbeeld: vermoei uw ontvangers niet met berichten over voetbal terwijl hij/zij geen voetballiefhebber is maar juist gei╠łnteresseerd is in golf. Zo zorgt u ervoor dat de ontvanger keer op keer gei╠łnteresseerd blijft in uw e-mail en zal deze een volgende keer zeker ook weer openen.

Controleer de opmaak in diverse e-mailclients
Hoe ziet uw e-mailbericht eruit in bijvoorbeeld Hotmail? Stuur voor het verzenden van uw e-mailing een voorbeeld naar uzelf en bekijk deze bij voorkeur in verschillende e-mailclients.
Wij testen uw nieuwsbrief in verschillende e-mailprogramma's zodat u eenvoudig voor verzending de opmaak van uw e-mailbericht kunt controleren in de belangrijkste e-mailclients.

Test voor betere conversie
Durf te testen, stuur bijvoorbeeld naar een aantal adressen uw e-mail met subjectline A en een aantal met subjectline B. Kijk vervolgens welke het best geopend wordt en of deze versie ook clicks genereert (immers geen doorclicks kan betekenen dat de subjectline niet overeenkomt met de inhoud van het bericht). Naar de rest van de adressen kunt u vervolgens de mail sturen met de best scorende subjectline. Zo zijn er tal van details die u kunt optimaliseren zodat het openingspercentage, de doorclickratio en uiteindelijk de conversie verbeterd.

Deliverability
Heel belangrijk is ook de deliverability. Oftewel: hoe zorgt u ervoor dat u e-mailbericht ook aankomt bij de ontvanger en niet in zijn of haar SPAM-box verdwijnt? De keuze van uw E-mail Service Provider is hierbij essentieel maar zelf kunt u ook veel doen. Bijvoorbeeld door het gebruik van de juiste onderwerpregel, de afzender en de inhoud van uw bericht. Met Digital Herald krijgt u altijd vooraf inzicht over hoe uw bericht scoort op de SPAM-ranking.

Meten is Weten!
Alleen rendabele en meetbare e-mailcampagnes zijn in deze tijd nog verantwoord. Met een goede managementrapportage gekoppeld aan de statistieken van uw website kunt u de ROI van uw campagne inzichtelijk maken. Bij een volgende mailing kunt u gaan sturen op wat wel of juist niet werkt.

Deze aandachtspunten zijn natuurlijk maar het begin van succesvolle e-mailmarketing. Digital Herald kan u waar nodig verder adviseren en begeleiden. Meer weten over e-mail marketing en Digital Herald, wij helpen u graag.


Op naar de perfecte e-mailmarketingcampagne!

Nieuwsberichten

Voordelen van een e-mailmarketingkalender

Feestdagen, seizoenswisselingen en speciale dagen zoals Prinsjesdag zijn terugkerende momenten op de jaarkalender, waar je op in kunt spelen..

Hele artikel lezen

Hoge(re) respons op actiematige e-mail

Een duidelijke call-to-action spoort lezers aan tot actie. Kies bewust voor een afwijkende opmaak..

Hele artikel lezen

E-mailmarketing in crisistijd, belangrijker dan ooit

E-mail is nu misschien nog wel een belangrijker als marketinginstrument dan ooit.

Hele artikel lezen

Emailmarketingcampagnes met impact

Emailmarketing campagnes met meer impact.

Hele artikel lezen

separator_right Alle nieuwsberichten

Digital Herald Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf op de hoogte!




Volg ons op Twitter

X